Försäljningsvillkor

Allmänt

  • För att beställa i vår webshop måste du ha fyllt 18 år. Detta eftersom minderåriga enligt lag inte får ingå avtal utan målsmans godkännande.
  • Vi förbehåller oss äganderätten av levererat gods till dess att full betalning erlagts.
  • Artiklar som är speciellt beställda för kunds räkning (ej normala lagervaror) kan inte avbokas eller återköpas.
  • Distansavtalslagen samt Konsumentköplagen gäller för köp utförda av privatpersoner. Vid köp utförda av företag gäller Köplagen.
  • För att kunna genomföra ett köp hos oss måste du godkänna våra försäljningsvillkor, samt den behandling av personuppgifter du lämnat i samband med köpet.

Priser och betalningsalternativ

  • Alla våra priser är angivna inkl. svensk moms om ej annat anges.
  • Priserna gäller tills nya anges, med reservation för valutakursförändringar, lagerfel och slutförsäljning. Detta gäller även förbokade varor.

För närvarande har vi endast möjlighet att ta emot förskottsbetalning via insättning på bankkonto / postgiro. Alternativa betalningsmetoder kommer att införas senare.

Förbokningar

Du kan även förboka artiklar, som t.ex. kommande nyheter och beställningsvaror. Du kan även förboka artiklar i vår webbshop, detta kan vara kommande nyheter och artiklar som är beställningsvara. När en förbokad artikel ankommit vårt lager skickar vi ett email till dig.

Observera att prisökning kan ske på en förbokad artikel då den ankommer vårt lager..

Frakt och fraktpriser

Vid bekräftelse av beställning framgår vilket leveranssätt som valts och till vilken kostnad. Vi skickar vanligen via PostNord, men det kan hända att vi använder en annan speditör. Kunden ansvarar för att leveransadressen är korrekt angiven.

Vi tar inget ansvar för ej spårbara försändelser (t.ex. PostNord brev). Om du som kund inte är tillfreds med detta förväntas du välja annat leveranssätt vid beställning. Vi tar heller inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på speditören.

Vi förbehåller oss rätten att justera fraktkostnaden vid t.ex. extra vikt eller om särskilt emballage krävs. Otympliga och långa (skrymmande) artiklar kan också kräva justering av fraktkostnad. Vi kommer att meddela detta innan varan skickas, så att kund ges möjlighet till ställningstagande.

Om du som kund har särskilda önskemål om frakten, kontakta oss!

Utrikes beställningar

Inom EU hanteras beställningar enligt gällande portotabell, och regleras direkt i kundvagnen. Endast förskottsbetalninge är möjlig.

Vi tar för närvarande ej emot beställningar utanför EU.

Leverans

Då företaget bedrivs som sidoverksamhet kan försändelser skickas med viss fördröjning.
Målsättningen är självklart att leverera beställda varor så fort det bara går, men det kan i värsta fall innebära upp till en vecka innan varor skickas. Kontakta oss om leveransbesked dröjer orimligt länge.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. 

Kund som ej hämtar ut sitt paket kommer att faktureras dubbel fraktkostand (frakt + returfrakt) samt eventuellt en extra hanteringsavgift. Att låta bli att lösa ut ett paket räknas inte som att ångra sitt köp, läs mer om ångerrätt nedan.

Öppet köp, ångerrätt, retur och garanti

Öppet köp

Vi tillämpar normalt inte s.k. öppet köp, såvida inget annat överenskommits.

Ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har du rätt att ångra och returnera beställda felfria varor. Dock gäller att du alltid måste kontakta oss senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Varan skall vara orörd och i ursprungsskick tillsammans med förpackningar, manualer etc. för att full återbetalning skall ske. Om varan är synbart använd eller skadad gör vi en bedömning och eventuellt avdrag på återbetalt belopp. Vid retur till oss står du som kund för samtliga fraktkostnader. Vid ej godkänd retur skickas varan åter till dig och ytterligare frakt debiteras.

Undantag: Ångerrätt gäller inte på utförda tjänster som t.ex. digitalisering eller verkstadsarbeten.

Byte

Önskar du byta beställd vara mot annan vara, kontakta alltid oss innan någonting returneras. Ny fraktkostnad tillkommer. Varan måste inspekteras och godkännas av oss innan vi kan godkänna bytet.

Observera att bytesrätt / ångerrätt inte gäller vid köp på felfria specialtillverkade eller specialbeställda varor utanför vårt ordinarie sortiment.

Felaktig vara

Du som kund ansvarar för att packa upp och kontrollera att varorna är felfria inom åtta (8) dagar efter att du mottagit din försändelse. För att vi ska godkänna en reklamation. För att ta emot en reklamation behöver vi en skriftlig beskrivning via mail och om möjlighet finns även en bild. Vid en godkänd reklamation står vi för returfrakten. Om den reklamerade varan är slut och vi inte kan ersätta den med ny, så sker återbetalning av summan för varan.

Garanti

Normalt gäller garanti 12 månader eller reklamationsrätt 3 år. Kontakta alltid oss innan du skickar tillbaka någonting, då det i vissa fall kan förekomma speciell hantering enligt tillverkarens anvisning. Normalt står kunden alltid för returfrakten. För att garantin ska gälla förutsätts att du använt produkten enligt fabrikantens instruktioner.

Återbetalningar

Vid återbetalning återbetalas dina pengar inom 30 dagar oavsett betalsätt.

Övrigt

Falska beställningar
Beställningar som görs i annan persons namn, eller på annat sätt kan anses olagliga och medföra kostnader eller skadar oss kommer att polisanmälas.

Information/reservation…
Vi reserverar oss för eventuella fel i information och felaktig specifikation på samtliga produkter som kan förekomma i vårt sortiment. Vi kan inte garantera att bilder återger varans exakta utseende i färg och beskaffenhet, då underleverantörer kan ändra sin specifikation utanför vår vetskap och kontroll. 

Förboka en artikel

Du kan även förboka artiklar i vår webbshop, detta kan vara kommande nyheter och artiklar som är beställningsvara.

Då en förbokad artikel ankommit vårt lager skickas ett e-mail till dig som talar om detta.

Observera att prisökning kan ske på en förbokad artikel då den ankommer vårt lager..

Tvist

Vid eventuell tvist med privatperson följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.